Milan Fretin

Pistewerk wordt zwaar onderschat

Afgelopen zaterdag werd Milan Fretin samen met zijn ploeg- en klasgenoot Laurent Claeys Belgisch kampioen ploegkoers bij de nieuwelingen. Omdat het afgelopen weekend iedereen in de ban was van het veldrijden, verdween de zesde nationale pistetitel van Milan Fretin van onder de radar.
Tijd om die prachtprestatie onder de loep te nemen. “Het is een mooie afsluiter van mijn winterseizoen”, glundert de Genkenaar. “Een pisteseizoen dat niet zo schitterend leek te beginnen. Ik had tijdens de voorbereiding daarop nogal wat pech. Eerst waren er de wijsheidstanden die eruit moesten en waardoor ik toch een tijdje van de fiets moest blijven. Daarna hinderde een griepje me. Vervolgens kwam ik op trainingen vrij zwaar ten val met een hersenschudding als gevolg. Ik raakte daardoor iets later dan voorzien op dreef. Daardoor vielen de Vlaamse kampioenschappen tegen. Uiteindelijk heeft men mij toch top gekregen op het moment van de BK’s. Ik behaalde in totaal zes titels. Veel meer dan ikzelf had durven hopen. Het meeste plezier beleef ik aan de omniumtitel omdat je in dat onderdeel van alle markten thuis moet zijn. Het omnium bekroont zo’n beetje de compleetste pistier. Het is trouwens ook alleen maar de nationale omniumkampioen die op de piste de driekleur mag dragen. De anderen truien zijn enkel voor de trofeeënkast. Als is dat natuurlijk ook wel super.”
Zondag werd hij samen met Laurent Claeys kampioen ploegkoers. Toch ook een koninginnenummer op de piste. Niet? “Dat is zo”, knikt Milan. “Al ben je in die discipline ook wel voor een groot stuk afhankelijk van je partner en is het minder een individuele prestatie. Je moet elkaar echt waard zijn. En dat waren we. Dat we samen dit onderdeel zouden rijden stond al lang vast. Op het BK op de weg in Grandglise werd Laurent derde, stonde we samen op het podium en zaten we nadien samen in het dopingslokaaltje. Toen spraken we af om samen te ploegkoersen. Bovendien zijn we nu ploegmaats en zitten we samen in dezelfde klas op de sportschool in Gent. Wat de cohesie zeker heeft versterkt.”
Sinds zondag heeft Milan geen fiets meer aangeraakt. En dat zal allicht ook volgende week nog zo blijven. “Het is even genoeg geweest”, benadrukt Milan. “Het pistewerk wordt door de buitenwereld vaak onderschat omdat het allemaal maar korte nummers zijn. Maar het is echt wel zwaar en intensief. Met het wegseizoen in het vooruitzicht is deze rustpauze broodnodig. Als nationale kampioen op de weg (jawel ook dat is hij nvdr.) wil ik daar fris aan beginnen. Dat zal nodig zijn want nadat ik vorig jaar de titel behaalde, merkte ik toch dat het met zo’n nationale trui om je schouders veel moeilijker koersen is. Iets wat ik er uiteraard graag bij neem want in die trui mogen rondrijden is echt wel de max. Ik moet nog met mijn trainer overleggen, wanneer we terug aan de opbouw beginnen. In ieder geval zal ik pas in april in competitie verschijnen. Ook omdat we met de sportschool in maart op stage gaan in Portugal. Wellicht wordt het PK tijdrijden mijn eerste wedstrijd. En de volgende zal normaal pas eind april de topcompetitiekoers in Vezin zijn.”

Share