Er komt volgens seizoen een nieuw Limburgs team namelijk Crabbé-Dstny onder leiding van Jo Van Gossum. Momenteel zijn beide firma’s de hoofdsponsors van het Waals team CC Chevigny. Maar wegens allicht een onenigheid in het bestuur gaan die sponsors nu een eigen koers varen.
Voor Van Gossum is de cirkel rond. Precies 25 jaar geleden startten Jo en zijn vader Benny met het jeugdteam Performance. Na een aantal succesvolle jaren fusioneerde het team met Seraing. Na twee jaar verbonden ze zich aan het toen bijzonder succesvolle jongerenteam Avia. En nog twee jaar later gingen ze samenwerken met CC Chevigny. Nu tien jaar later staan ze weer zoals in het begin op eigen benen. Volgens Jo Van Gossum totaal ongewild en voor hem ook totaal onverwacht.
Over de reden van de afscheuring wil Jo momenteel niets kwijt. Maar men hoeft zelfs niet tussen de regels te lezen om te constateren dat het niet op een propere manier is gebeurd. “Met modder gooien is nu absoluut niet aan de orde. Er rest dit seizoen nog twee maanden koers”, aldus Jo. “In het belang van de renners gaan we die nog zo goed mogelijk ‘samen’ en in de beste verstandhouding afwerken. “Daarna gaan we elk onze eigen weg.”
Uit onze stoel zijn we niet gevallen bij het ontvangen van het persbericht met daarin de aankondiging van de splitsing. Al maanden geleden werd in de wandelgangen gefluisterd dat Jo een eigen club zou oprichten omdat het Waals gewest, dat nogal wat geld in de club Chevigny zou hebben gestopt, dat vanaf volgend seizoen niet meer wil doen waardoor de firma Crabbé voor de grootste financiële injectie moest zorgen en daarom wellicht liever op eigen benen wilde staan.
“Blijkbaar heb ik dan in andere gangen gewandeld want zelf kwam ik wel uit de lucht gevallen toen ik vorige week vanuit het bestuur te horen kreeg dan men niet meer met ons wilde samenwerken”, ontkracht Van Gossum die geruchten. “Eerlijk, ik heb totaal geen weet van de inbreng van het Waals gewest. Niet in het verleden, niet nu. En indien dat verhaal toch zou kloppen, dan had men ons als hoofdsponsor van de club toch best aan boord gehouden. Niet?”
“En om mijn onwetendheid te staven kan ik u zeggen dat het voor mij momenteel heel moeilijk wordt om aan renners voor ons nieuw team te geraken. In het verleden heb ik altijd de scouting en de aanbreng van de renners gedaan. Er werd me maanden geleden gezegd dat ik niet te hard moest zoeken omdat we renners genoeg hadden. Dat heb ik dan ook niet gedaan. Dus ik was me echt van geen kwaad bewust. Nu zijn de meeste renners al ergens onder dak en de vijver waaruit we moeten vissen is al niet zo heel groot. Omdat Chevigny ook blijft bestaan, zijn we momenteel in dezelfde vijver aan het vissen. Ons doel is om voor volgend jaar een sterk junioresteam op de been te zetten en we willen ook wat nieuwelingen om de doorstroming te verzekeren. Maar nogmaals, het wordt niet makkelijk. Zeker omdat we van nul moeten beginnen. Het materiaal, de renners, de ploegleiding, de staf, de clubnummer,… dat is allemaal eigendom van Chevigny. Maar we gaan ons best doen om toch een behoorlijk team op de been te krijgen.”
De nieuwe naam wordt Crabbé-Dstny. Dus Dstny, die vorig jaar een contract van drie jaar tekende bij Chevigny-Crabbé gaat mee met de nieuwe ploeg? “Daar is momenteel nog wat getouwtrek rond”, geeft Jo toe. “Maar ik heb vorig jaar onderhandeld met Daan De Wever, de CEO van Dstny, en hij heeft me verzekerd met ons mee te zullen gaan.”
Zal het nieuwe team ook startgelegenheid krijgen in de belangrijkste wedstrijden? “We hebben onze strepen de jongste jaren zeker verdiend en zijn gekend bij de inrichters. Maar inderdaad, officieel zullen we als nieuwe club niet tot de vaste deelnemende ploegen in de wedstrijden van de Beker van België behoren. Doch elke inrichter mag enkele wildcards uitdelen en daar reken ik met onze status toch wel op.”